graphic

Saturday 1 March 2014

kerana kita adalah sama ~

TUKK..TUKK..TUKK..
Assalamualaikum..

TUK.TUKK..TUKK..


ergghh..solat aku terganggu!
naseb baik dah rakaat terakhir, seusai berdoa, aku angkat juga tubuh dengan malas pegi bukak pintu.

"nasik lemak karipap dik.." dengan senyum manis sorang makcik tercegat kat depan pintu bilik. "ehh? selalunya bukan mkcik ni yang jual..mungkin kakak dia yang ganti kot hari ni," 
aku senyum dan menolak, kalau bkn sebab perut dah kenyang..aku mmg dah beli. maaflah makcik..saya dah makan..

"takpa lah dik..".. dengan senyuman mak cik tu berlalu ke bilik sebelah, dia nampak penat. aku yang muda ni pun penat naik tangga sampai tingkat tiga ni, ni kan pula mak cik yang 50-an dah, siap bawak beg plastik besar lagi. kesian makcik..


pintu bilik aku yang masih terbuka memberi ruang kpd telinga aku dan rumate utk mndengar ketukan makcik di bilik sebelah pula. salam diberi tidak bersahut, makcik masih ketuk lagi. benar-benar bersungguh mak cik berniaga walau kepenatan. ketumm!!
rumate aku yang sedang bergolek kat katil terus terbangun! kenapa tu kak? kenapa??
beliau yang agak kalut bertubi-tubi menyoal aku yang turut terpinga-pinga. mana tidaknya, bunyi pintu bilik dihempas menggegar portion A 5 tingkat di DPP ***! 

kami berebut-rebut membuka pintu bilik dengan lebih luas untuk melihat kejadian sebenar yang menyebabkan gegaran tersebut berlaku. kelihatan mak cik tadi sedang membaiki posisi beg plastik berisi nasik lemak dan karipap beliau dengan riak yang sedih, menyebabkan perasaanku dan rumate disisi sedikit terganggu. kami mendekati makcik dengan perasaan yang berbaur, "mak cik okei tak? knp ni ? " soal kami serius. "xdak apa aih dik..kesian depa nak study mak cik ganngu depa, xpa la..hihi" dengan senyuman kelat mak cik menjawab sambil berlalu pergi bersama beg plastik yang kelihatan semakin berat dibahunya. kami sedar, pada hakikatnya bukan beg itu yang bertambah berat, tapi kerana luka dihati, perasaan hiba didada yang melemahkan fizikalnya. dan kami, hanya mampu memandang dari kejauhan dengan perasaan yang berbolak-balik.

disini, tujuan aku hanyalah nak menyatakan rasa kecewa, sedih, terhiris, dengan segelintir sahabat yang sedikitpun tiada belas, apatah lagi hormat kepada mereka golongan yang lebih tua, golongan yang miskin mungkin, pada pandangan mereka.


yep..mungkin mereka tidak belajar tinggi seperti kamu (kononnya), mereka tidak hidup senang seperti kamu, yelah..xpayah jual nasik lemak, boleh belajar di universiti (dengan pinjaman ptptn ja pon ehh), boleh pkai baju lawa-lawa..yelah, xpyah pakai uniform cleaner. tapi sedar tak kamu, kemungkinan kedudukan mereka lebih mulia dipandangan Allah berbanding kita! disini mungkin kamu merasa tempat kamu lebih best dari mereka, tapi di akhirat yang selamanya nanti dimana tempat kamu?

tak payah tunggu di akhirat nanti pun, kat atas dunia ni pun kita tak tahu apa yg akan jadi pda masa depan kita kan teman-teman. kan mengaji tinggi katanya, takkan tak penah dengar kata pepatah? "hidup ini ibarat roda, seketika kita diatas dan seketika kita akan merasa pedihnya berada dibawah". its all about time ok teman-teman. apa salahnya kita menghormati yang lebih tua, atau yang lebih rendah pangkat dan kedudukannya dari kita. kerana mereka juga manusia yg ada hati dan perasaan yang boleh terluka dan kecewa dengan kata-kata dan tindakan yang tidak sepatutnya. lebih-lebih lagi dari kamu yang kononnya lebih berpelajaran, lebih bernasib baik di dunia ini. tak kan lah setakat ini sahaja peribadi yang mampu kamu, kita tonjolkan? come on sahabat-sahabat sekalian, we are better and better than that !

kerana yang dinilai disana bukannya kedudukan, bukannya rupa, bukan harta kamu. tetapi iman, amal, dan hati yang mencintai Ilahi.

sekian.






3.35 a.m
27 julai 2013



No comments:

Post a Comment