graphic

Sunday 16 December 2012

HATI YANG TABAH

         
"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"


First sekali, entry ni ditulis bukanlah untuk luahan perasaan, jiwang2 atau yg sama waktu dengannya.. aku just rasa buat masa ni, inilah medium terbaik utk aku memotivasikan diri aku sendiri, dan..mane la tau boleh membantu sahabat-sahabat jugak..IN SHAA ALLAH..hehe


pernah tak kita mendengar, ada yang bekata.. sekuat mana seorang wanita menghadapi dugaan, setabah mana seorang wanita cuba melalui ujian, dan setenang mana seorang wanita cuma menyembunyikan kesedihannya.. Ada kalanya air matanya akan tetap juga berguguran walaupun dalam senyuman!

memang lumrah wanita..penuh kasih sayang dan kelembutan, jadi tidak hairanlah jika kita wanita merasakan kita sentiasa diberi ujian dariNya. tanpa kita sedari, itulah tanda cinta tiada tandingan yang maha Agung buat kita para wanita. kita..dan hanya kita sendirilah yang boleh meletakkan sejauh mana cinta kita kita kpdNya..sejauh mana kita percaya dan yakin akan ketentuanNya.

Sungguh..hidup ini indah jika kita tahu menghargainya.. bahagia itu adalah apabila kita bersyukur. bersyukur dengan setiap cinta dariNya. bersyukur dengan setiap ketentuan ALLAH buat kita. apabila kita tidak mendapat apa yang kita sukai, maka sukailah apa yang kita ada. mungkin itulah yang terbaik buat kita. Siapalah kita untuk mempersoalkan ketentuan Allah?


kadang-kadang, kita menanam impian, kita berusaha sebaik mungkin untuk mengejar impian kita. hari demi hari kita bajai impian kita dengan penuh harapan, supaya suatu hari benih yang ditanam akan membesar, dan berbuah. supaya impian kita menjadi kenyataan dan kita dengan penuh yakin percaya bahawa kita akan hidup dengan lebih bahagia, lebih sempurna dengan impian itu.


TAPI.. kita terlupa sesuatu! pohon dan buah yang kita tanam dan bajai itu, tanahnya milik siapa? impian yang kita harap dan nantikan itu, atas izin SIAPA?


TIADA YANG LAIN KECUALI ALLAH..PEMILIK SEGALA APA YANG ADA DILANGIT DAN DIBUMI!


ALLAHURABBI..


jadi sahabat sekalian, ikhlaskanlah jika semuanya berlaku tidak seperti yang kita impikan. mungkin Allah nak ajar kita sesuatu? Allah nak kita tahu bahawa tidak semua yang kita harapkan akan menjadi kenyataan. Dia ingin buktikan bahawa segala yang indah di dunia itu hanyalah sementara. Allah nak kita tahu TAKDIR itu tetap milikNya walaupun segala impian itu milik kita.


jadi, berlapang dadalah. sesuatu yang akan jadi milik kita, walaupun sesukar mana, jika Allah kata milik kita, pasti akan menjadi milik kita akhirnya. tapi jika Allah katakan takkan jadi milik kita, ianya tidak akan pernah jadi milik kita. rencana Allah itu lebih baik dari rencana kita. jadi tetaplah berjuang dan berdoa, sehingga kita menemukan bahawa ternyata ALLAH telah menyediakan yang terbaik buat kita. 



Semalam, peristiwa yang kita lalui mungkin sedih. Tetapi, peritiwa hari ini mungkin berbeza. Mungkin kita akan merasai kelainan dalam kehidupan hari ini berbanding dengan kehidupan semalam yang telah kita tinggalkan. Masalah, tetap ada selagi kita bernafas di atas dunia. Kita pasti akan di duga dengan pelbagai rasa. Ada yang merasai manisnya nikmat. Juga, ada yang rasa pahitnya nikmat. Apa pun, nikmat yang telah dihadiahkan kepada kita, itu tandanya Allah tetap sayang akan kita.


Walau seberat mana pun ujian buat kita, berbahagialah! kerana bahagia itu bukan di akhir cerita, bahagia itu ada disepanjang jalan kita. Ikhlaslah.. ikhlas itu amat melegakan!




Bila melihat langit, hati kecil ini berbicara: "Allah, Engkau sedang pandang aku bukan? Engkau paling mengerti aku bukan?"


Lalu ku tagih doa padaMu: "Ya Allah lamarlah hatiku dengan cintaMu agar aku boleh berpaut dalam redhaMu."

yang ikhlas,

CIK KIWI :')







No comments:

Post a Comment