graphic

Tuesday 8 January 2013

QAWAMA

                    ....بسم الله الر حمن الر حيم

"Men are the protectors and maintainers of women, because Allâh has made one of them to excel the other, and because they spend (to support them) from their means."


(Verse 34 Surah An-Nisa)


Qawama. Pelindung. Protector. Our other half. Every lady's personal version of knight in shining armor. 

hehe..mcm malu2 je sebenarnye aku nk tulis pasal ni, tp kalo nk tau, bnde ni mmg dh lame aku save dlm draft, just belom bersedia nk publish..maklomla.. aku still xlayak lg kut nk ckp psl bnde ni. tp..aku nk jgk cite psl ni..sbb mcm best ja.. :p


Qawama. our other half! kita..semua wanita mesti mengimpikan seorang pelindung, pahlawan yang soleh, pahlawan yang menjadikan cinta Allah sebagai pegangannya, yang sentiasa melindungi kita, menyayangi kita seadanya kita, menerima setulusnya, membimbing kita kepada cintaNYA, dan sentiasa berdiri disamping kita dengan gagahnya! hah hah hah..betul kan?

ye..betul, kita memang sudah ada pelindung kita sendiri sebelum tu. of course la ayah dan abang kita kan? ada yang cakap, lelaki yang paling setia dgn kita, off course la ayh kita. lelaki yang tak pernah jemu menjaga, melindungi, mengasihi, dan membimbing kita. terima kasih ayah!

dan seperti biasa, kita kaum wanita amatlah disayangi PENCIPTA. selepas ayah, kita juga mempunyai pahlawan pelindung kita sendiri. 500000 years before the sky was introduced to the sea, Allah Azza Wajalla had wrote our name next to him! Subhanallah..Allah sweet sangat. Allah nk bg surprise kat kita, siapa Qawama kita? curious of course..hihihh (miang).

tapi...aku, kamu, kamu, dan kamu..kita mesti ingat. wanita yang baik untuk lelaki yang baik, dan begitulah sebaliknya! itu janji Allah buat kita. janji Allah! so..cuba kita renungkan. siapa kita? bagaimana kita? dimana kita?

ALLAHURABBI..

layakkah aku untuk mengimpikan dia yang soleh jika aku bukan solehah? layakkah aku mengidamkan dia yang beriman jika imanku sendiri tidak seberapa? layakkah aku untuk dia yang aku impikan jika aku masih disini? aku terkesan! ingat tak lagi,

"Apa saja nikmat yg kamu peroleh adalah dari Allah,dan apa saja bencana yg menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri." (An Nisa': 79)


jadi disini.. Allah telahpun berjanji, segala apa yang menimpa kita, baik nikmat mahupun musibah, adalah akibat dari tangan kita sendiri. itu adalah pilihan kita. jalan yang kita sendiri pilih. so..pilihlah jalan yang mendekatkan kita pada PENCIPTA. serahkan segenap cinta kepadaNYA, nescaya DIA akan mengurniakan kita cinta yang sebaiknya. Qawama yang kita dambakan. ^_+

jangan lupa berdoa! doa itu lebih baik dari terus mengharap dan menanti. kerana walaupun impian itu milik kita, segala ketetapan itu milik Allah. pemilik segala makhluk dilangit dan dibumi. semoga kita mendapat Qawama terbaik :)

Dan berfirman Tuhanmu "Memohonlah (berdoalah) kepada-Ku, Aku pasti perkenankan permohonan (doa) mu itu." -Al-Mu'min: 60

SEKIAN.. ^^

No comments:

Post a Comment