graphic

Friday 28 December 2012

FINAL EXAM

                         ....بسم الله الر حمن الر حيم
       "DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG"


cepat ja masa berlalu kan? pejam celik, pejam celik..dah akhir sem pon la.. ape lg, bermulalah episod cinta luka berlagu pilu..huhu..ape lg, FINAL EXAM la.. adeh -_-"
time ni, mesti ramai yg sedang mengalami masalah tekanan perasaan, kecelaruan emosi, constipation yg kronik, dan sebagainya. kan? kan?

dan selalunya..time nk exam ni la mcm2 mslh yg dtg bertimpa2.. xkira la mslh kawan k, family k, mslh kecelaruan perasaan, dan yg sama waktu dengannya. yg pasti, benda ni semua sikit sebanyak akan menjejaskan konsentrasi kita utk fokus kan? seperti biasa, yg sy boleh ckp..ini semua ujian Allah buat kita.. untuk mematangkan jiwa, dan menguatkan akal kita! yeahh..! so.. kita semua dah pun besar panjang, dah matang dah..kita kena kuat! teruskan berjalan, berlari!

fikirlah. xkan dengan hanya ujian yang sedikit itu boleh menghalang kejayaan kita? memusnahkan harapan ayah bonda kita? mestilah tak kan? kita anak yang baik.. anak yang taat. kita nak bahagiakan ibu dan ayah. berpijak di bumi yang nyata. tepis semua benda2 yang menyemakkan fikiran kita. fokus! fokus!

Allah tak akan mengubah hambanya melainkan mereka sendiri yang berusaha mengubahnya. ingat kan? so.. kita sendiri yang bertanggungjawab atas diri kita. berusahalah sehabis tenaga. setakat termampu utk kejayaan kita! jangan buang masa dengan benda2 remeh.. tp.. xpe la kut klu sekali-sekala nk layan game ke, movie ke..hehehe (release tension ok..) ^^. tp jgn la smpai xstdy..bnde tu cukup2 buat iklan je ok? jgn sampai overdose plak. haha

lepas kita dah usaha sehabis boleh, tawakkal.. tawakkal disini adalah berdoa selepas berusaha. klu kita berdoa bnyk2 pon, xusaha..xjd gk kn? kat sini sy ade selitkan beberapa doa yg boleh mmbantu:

(doa penerang hati)

أَللهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَانْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَائِنِ
رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
Ya Allah bukakanlah hikmahMu, dan turunkanlah rahmat dari khazanahMu
kepada kami, Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
- Amalkan setiap kali belajar dan baca ketika berada di bilik peperiksaan. -


(doa apabila terlupa)

سُبْحَانَ مَنْ لا يَنَامُ وَلايَسْهُو آللهُمَّ ذِكِّرْنِى مَانَسِيْتُ
Maha Suci Tuhan yang tidak pernah Tidur dan tidak lupa,
Ya Allah peringatkanlah aku apa yang aku lupa.
- Salawat ke atas Nabi s.a.w. dan baca doa ini ketika terlupa -

Peperiksaan tidak perlu ditakuti. Jika segala pesediaan untuk peperiksaan telah dibuat. Tiada apa yang perlu dikhuatirkan.Berserah kepada Allah,Yakin dan bertawakkal.Usaha hak kita, tetapi kejayaan Allah yang kurniakan! so..selamat berjaya semua..semoga berjaya di dunia dan akhirat. semoga dipermudahkan segala urusan. AMIN YA RABB.. (^_+)










No comments:

Post a Comment